İzledim: 13 Reasons Why

18:25:00


Açıkçası ilk konusunu duyduğumda klasik lise dizisi gibi gelmişti 13 Reasons Why. Tam Amerikan gençlik dizisi klişeleri; lisedeki sporcular popüler ve zorba, amigo kızlar popüler. Bir tane silik bir tip var. Bir kız var asıl olayın merkezinde, hep bu tarz yapımlarda gördüğümüz artık bize "klişe" gelen olaylara dayanamayıp intihar ediyor. Evet sanırım herkesin diziye ilk bakışta düşündüğü şey bu, bu yüzden de eminim izlemekten vazgeçen çok olmuştur ama ben bir arkadaşımın yorumlarından sonra aslında dizinin bundan fazlası olduğuna ikna olup izlemeye başladım. 

Yüzeyselliği bırakıp dizinin konusundan bahsedecek olursam, ilk olarak dizi aslında Jay Asher'ın aynı adlı kitabından uyarlama. Olaylar lisedeki Hannah Baker'ın intihar etmesiyle başlıyor. Hannah kendini öldürmeden önce ölümünde sorumlu tuttuğu insanları ve olayları anlattığı 13 tane kaset kaydediyor, kasetlerin her biri (biri hariç) bir kişi üzerine kaydedilmiş. Bu kasetleri 1. kasetteki kişiye veriyor ve kuralı da her birinin kendisinden sonraki kasette bulunan kişiye kasetleri paslaması. Kasetlerinin yedeğini de güvendiği birine veriyor ve eğer kuralına uyulmazsa kasetler alenen yayınlanacak. Biz de izlemeye kasetlerin Clay Jensen'a verilmesiyle başlıyoruz. Clay okulun sessiz, çalışkan çocuğu; zaten kendinizi izlerken sürekli Clay ne yapmış olabilir derken buluyorsunuz. 

Normalde spoilerlara karşı nefret dolu değilimdir, ama bu dizinin gerçekten spoiler alınmadan izlenmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü olayları baştan bilmeden, Hannah anlattıkça izleyince aşırı etkileyici bir hale geliyor ve kendinizi sorgularken buluyorsunuz. Üst üste gelen bir yığın olay, ufak tefek görünen şeyler bile birleşince Hannah tutunacak tek bir dal bile bulamamış. 13 farklı kaset bir zincir gibi aslında, biri kırılsa sonu böyle olmayabilirmiş. 


13 kaset teması üzerinden ilerlediği için 13 bölümle dizi final yapar sanıyordum, kitabında da sadece Clay kasetleri dinleyip postalıyor ve bitiyormuş çünkü. Ne kadar uyarlama olsa da devamı dizi için yazılacak sanıyorum ki, çünkü 2. sezon onayını almış. Kitabından bahsetmişken, baya bir değişiklik varmış dizisinde. Aslında böyle şeylerden hiç hoşlanmam ama bir yandan dizi için fena olmamış. Mesela Clay kitapta kasetleri tek gecede dinliyormuş ama dizide her bölümde bir kaset olacak şekilde mekanlarda olaylar gerçekleşirken dinliyoruz kasetleri. Bunun haricinde Clay'in halüsinasyonları -bir dizi için eklemeleri mantıklı- gibi ufak detaylar var. Bir de öğrencilerin yaptıkları abartılmış, uyuşturucu gibi kötü alışkanlıklar eklenmiş; bunun da bu konuya da dikkat çekmek için olduğunu düşünüyorum. Kasetlerin sırası ise baya değiştirilmiş ve dizide göreceğiniz 14. kaseti Clay hiç kaydetmemiş. Bu neden bilmiyorum ama dizideki kurguyu sevdim. Rahatsız eden hiçbir şey yoktu, bana çok doğal geldi. Dizideki bazı olaylar ise hiç yoktan eklenmiş. 

Şu an uzun uzun yazmak isterdim, kasetler hakkında tek tek yazmak isterdim ama gerçekten herhangi bir spoiler vermek kesinlikle istemiyorum bu sefer. Ayrıca en ağır bölümler olan 10-11-12-13'ü arka arkaya izledim (yaşasın yaz tatili), bir arkadaşım "Arka arkaya izleyemezsin öyle kaldıramıyorsun." demişti ve doğruymuş. Diğer bölümlerde olanlar da kesinlikle üzücüydü ama sezon boyunca Clay'e "En kötüleri henüz gelmedi, gitgide kötüleşiyor." denmesi doğruydu. En başta Hanna'yı biraz şımarık ve dramatik bulduğum için aşırı pişman oldum diyebilirim, ve evet bu bir dizi farkındayım. Etkiledi ama işte. Çerezlik bir dizi diyemem, ağır geldiği oldu bana canım sıkıldı ama bir dizi arıyorum kafasındaysanız bence 13 Reasons Why'ı izleyebilirsiniz.

Ayrıca kitap için site de yapılmış. Ama benim bu siteyle ilgili ilgimi çeken aşağıdaki "Need to talk?" kısmı oldu. Psikolojik yardıma ihtiyacı olan Amerika'daki gençlerin ücretsiz ulaşabileceği bir numara bırakılmış. Ayrıca kriz halindeki bir insana nasıl yardım etmemiz gerektiğiyle alakalı bir link de var yani gerçekten kitapla dizinin değinmek istediği, değiştirmek istediği bir nokta var. 

Bence bunlar da ilginizi çeker

10 yorum

  1. Gerçekten etkileyici bir dizi olduğuna katılıyorum. Hele o son bölümü izlemek çok zordu benim için.
    Amerika ve bazı ülkelerde yaş sınırlaması falan getirilecekmiş gençlere kötü örnek olmasın diye. O denli çarpıcı sahneleri var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her ne kadar dizinin amacı intiharları engellemek olsa da bir ara buna özendirebileceğini düşündüm ben de. Yani insanların neyi nasıl algılayacağı belli olmaz asla. Bunun haricinde de bazı sahneleri yüzünden yaş sınırlaması yerinde olmuş, küçük çocuğum olsa Bryce sahnesini izlemesini istemezdim :/

      Sil
  2. Dizinin adını çok duydum. Sanırım en yakın zamanda izlemeye başlayacağım. Kaleminize sağlık. :)

    YanıtlaSil
  3. heeey kim gelmiiiiş yaaaa holeeeey :) bu diziyi yakında izlemiştim çok sevmiştim yazmıştım blogdaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sınavlardan kurtuldum da geldiim, öyle mi hemen bakayım. :)

      Sil
  4. ÇOk merak ettim doğrusu diziyi izleyeceğim muhakkak :)

    Bu arada takipteyim.

    birsenle.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım seversiniz ve ben de hemen takibe alıyorum :)

      Sil
  5. Bu aralar çok karşılaştığım ama yakın arkadaşımın 'sen sevmezsin, teen dizisi o' demesiyle cesaret edip başlayamadığım dizi. :D
    -blogsozluk aracılığıyla geldim bana da beklerim. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte değiil değil, tamam başta biraz öyle kabul ama sonradan değil. :D Ve blogsözlük candır, hemen geliyorum ben de :)

      Sil

Bumerang - Yazarkafe
Bu blogda bulunan içeriklerin hakkı 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu çerçevesinde Titania'nın Çöplüğü bloguna aittir.